|
Oroande evighetsarbeten
Kroppsligheten i Mikael Lundbergs arbeten låter sig upptäckas
när han får väggarna att blöda på Dunkers kulturhus
i Helsingborg.
Det har skrivits åtskilligt om konstnären Mikael Lundbergs utforskningar
av termodynamikens term entropi, det vill säga det lika befriande som
tragiska faktum att alla organiska skeenden rymmer en början, en förändringsprocess
och ett obönhörligt slut. Med en sofistikerad teknologi (på senare
tid i samarbete med Innovativ design vid Chalmers Tekniska högskola),
exakt formkänsla, stor ömhet, behärskad förstörelselusta
och besvärjande iver har Mikael Lundberg konserverat världslitteraturen
i olivolja (som troligen bryter ner den), räknat ut återstoden av
sitt liv (vilket sannolikt förstör livskänslan) och i 506 dagar
burit med sig en satellitstyrd GPS-mottagare som registrerat hans förehavanden.
Vardagslivet trivialiserat och eviggjort. (Se DN 30/7 om projekten "Avcom" och
"Seas").
Mikael Lundbergs smärtsamt sköna evighetsarbeten
irriterar, oroar och fascinerar. På samma gång som de gör
livsprocessen begriplig, bryts meningskänslan ner. Samtidigt som verket
iscensätter livsförloppens utmätta tid gör det anspråk
på att rädda samma skeenden undan förgängelsen. Logiken är
livets egen. Det vet det lilla barnet som bygger upp och river ner - liksom
fysiken. I Umeå visas just nu en nyskapad version av den mörka,
mjuka asfaltskub som Mikael Lundberg 1997 placerade på en asfalterad
parkeringsplats i New York. Utan att med ett knyst motivera sin närvaro
förvandlades den långsamt från stolt geometri till platt skrynklighet.
Om det har sagts mycket om Mikael Lundbergs förhållande till kärnfysiken
och astronomin, till filosofin, alkemin och mystiken har det knappt sagts någonting
om hans arbetens kroppslighet. På väg till konstnärens sex verk
på Dunkers kulturhus i Helsingborg hör jag författaren Elisabeth
Rynell i radioprogrammet "Sommar" (3/8) tala om landskapet som kropp
och ansikte. Det händer att människor som under uppväxten upplevt
mental fattigdom återfinner sig själva i mötet med ett visst
naturlandskap, som hade de funnit ett bröst att dia. Själv hittade
Elisabeth Rynell hem i Norrlands vita mörker; i de ljusa nätter som
slukar nattens svärta.
Nu hade jag säkert upptäckt kroppsaspekten i Mikael
Lundbergs verk även utan Elisabeth Rynell. Ty i en smal passage på Dunkers
kulturhus får konstnären en vit vägg att blöda. Högt
under taket löper en robot fjärrstyrd från Chalmers, konstruerad
av Jimmy Eiterjord, som alltsedan öppningen den 28 maj outtröttligt
och slumpmässigt pytsat ut röd färg som i långsamma strilar
rinner nedför väggen. Man kan se denna händelse prosaiskt: enligt
utställningsbladet är robotens uppdrag att göra väggen
helröd. Under tiden får dock verket andra innebörder. En vägg
som lider blodförlust väcker känslor. Så gör Mikael
Lundberg roboten till en medkonstnär och väggen till sårbar
och ömkansvärd kroppsyta.
Så ser jag också Mikael Lundbergs saltbassäng "Spår
av pågående minne" med ny blick. Salt fräter och bryter
ner, bygger upp och balanserar. När Robert Smithson skapade jordkonstverket "Spiral
Jetty" i Great Salt Lake i Utah beskrev han saltsjön som ett kvinnligt
monster som måste betvingas och besvärjas. Mikael Lundbergs stora
plåtkar som i vintras visades på Galleri Charlotte Lund i Stockholm,
fylldes här på Dunkers kulturhus med 700 liter vatten och 350 kilo
salt. Till en början syntes endast en blickstilla vattenyta som besökarna
tog för en bordsyta och av misstag placerade sina väskor och armbågar
på. När vattnet avdunstade bildade saltkristallerna ett frostigt landskap.
Nu är processen fullbordad. Om Elisabeth Rynell såg mörkret försvinna
in i Norrlands vita nätter tycks de vita saltkristallerna i Mikael Lundbergs
verk ha tuggat i sig allt liv. I plåtkaret är det tyst. Kvar är
ett lika vackert som frånstötande monument över den stillastående
frid som ofrånkomligt övergår i mördande tråkighet.
Mikael Lundberg gör även solljuset till medkonstnär.
I ett glasat hörn med utsikt över Helsingborgs hamn lever över
hundra små mekaniska figurer sina egna liv. Styrda av solceller kopplade
till elektriska motorer och byggda av delar från allsköns apparater
liknar de en djur- eller människoflock vars rörelser, ljud och humör
avgörs av ljuset. Den här dagen gör molnigheten flockmedlemmarna
slöa. De rör sig ryckigt och otåligt, svagt rasslande. Plötsligt
tappar någon ett blad av kopparplåt. Likt ett träd. Verket
har en sorglig titel. "Vanitas."
Besökarna skrattar, undrar och känner igen sig själva. Hade mörkret
sänkt sig något hade jag även fått se vattenverket "Insideout" i
vilket en lampa på sju meters djup förvandlar vattnet i hamnbassängen
till ett mystiskt, giftgrönt undervattensrum med ålarna som medaktörer.
Till saltets, solens och vattnets kropp lägger Mikael Lundberg ljudets.
I samarbete med tonsättaren Palle Dahlstedt låter han varje heltimme
en två meter lång tratt placerad på hustaket skicka ut en stråle
13-sekundersljud bestående av ett komprimat av Orionteaterns uppsättning
av "Hamlet". Så slungas ljudverkets muskulösa läte
ut över Öresund rakt mot Hamlets hemvist; Kronoborgs slott. Hamlet
hälsar Hamlet. Trattens ljudpenetration påminner om de ryska futuristernas
megafoniska utrop. Eller en minaret.
Jessica Kempe
Dagens Nyheter 9 augusti 2004
|